9.4.13

Seluar Ketat, Rock Kapak & Walkman Merah

Lama tidak menulis. Biar aku letak lagu dulu. Entah kenapa sekarang terkenang-kenang zaman rock kapak suatu ketika dahulu. Ya, zaman yang pernah aku lalui sendiri. Seluar sekolah sendat si Zack tolong jahitkan kakinya supaya makin sendat dengan upah Lima Ringgit.



Penghujung 80an dan awal 90an adalah puncak kegemilangan rock kapak di Malaysia. Apabila menonton filem Rock Oo tempohari, aku tersenyum sendirian.

Aku pernah lalui zaman itu.

Kerana aku belajar di sekolah berasrama penuh, maka banyak peraturan yang terpaksa dipatuhi. Tetapi atas sebab apa yang aku sendiri tidak pasti, seluar ketat jarang dihukum. Sekurang-kurangnya sepanjang aku pakai seluar ketat, aku tidak pernah kena tindakan oleh cikgu. Naik tingkatan lima, seluar aku sudah kembali ke saiz biasa (lilitan 18 inci seingat aku). Mungkin kerana ketika itu zaman grunge sudah tiba. Rambut kalau tidak boleh panjang di belakang, kami panjangkan di bahagian depan dan disisir rapi ke belakang. Kalau dibiarkan terjurai, rambut akan menutupi seluruh muka seperti hantu jerangkung. Aku pun buat. Mestilah. Rock!

Tetapi zaman rock langsung tidak pernah mampu dilupakan. Sanggup pinjam walkman Kodek (nama glamer Khaidir) yang berwarna merah untuk dibawa bersama ketika trip kelas ke Batu Ferringhi. Apabila Search menghasilkan fenomena, kami duduk berkumpul di bilik kawan-kawan yang ada pemain kaset untuk mendengar lagu dari kaset satu per satu.

Masa-masa lalu yang penuh dengan kenangan. Rock tetap rock!

No comments:

Post a Comment