11.12.14

Aku dan Sesuatu


Hari ini hari Khamis. Hari cuti umum di negeri Selangor. Tetapi aku di Putrajaya bekerja, walaupun menetap di Selangor. Jalan lengang bila ke pejabat awal pagi tadi. Tidak banyak kenderaan seperti kebiasaan.

Cuma satu perkara yang sentiasa ada apabila di jalanraya. Sikap pemandu yang tidak bertimbang rasa dan egoistik.

Aku berharap dalam masa terdekat, mungkin lima hingga 10 tahun dari sekarang, kereta pandu sendiri akan menjadi realiti. Kemudian, 20 tahun dari sekarang, manusia secara peraturannya, dilarang sama sekali untuk memandu di jalan-jalan utama. Ini kerana manusia dalam apa keadaan pun, sering dikuasai oleh emosi dan ego. Sukar untuk memisahkan sifat tersebut dari diri manusia termasuk ketika memandu.

Maka kereta pandu sendiri (driveless automobiles) adalah penyelesaian yang selamat untuk ini. Aku mahu lihat di jalanraya utama kenderaan dipandu oleh robot/komputer menggunakan sistem canggih yang boleh menghindar dari terjadinya kemalangan dan kelewatan untuk tiba ke destinasi.

Biarkan manusia terus menikmati pemanduan di jalan-jalan raya yang khusus untuk pemanduan oleh manusia. Ianya adalah satu nikmat yang sukar hendak ditarik dari manusia sejak manusia mengenali automobil. Kelajuan adalah mengasyikkan. Ianya pencetus adrenalin. Tetapi bukan di jalan-jalan utama di mana manusia lain harus dilindungi daripada emosi dan ego sesetengah manusia.

No comments:

Post a Comment