2.8.10

Waktu Kerja

Aku dihulur set artikel surat khabar oleh seorang rakan pejabat. Turut dikepilkan bersama, ruang senarai nama untuk ditandatangan selepas membacanya. Artikel berkaitan kewujudan skuad pemantau yang berfungsi untuk memantau kakitangan kerajaan 'curi tulang' sewaktu bertugas.

Pertamanya, memang ada peraturan berkaitan waktu kerja. Itu kita kena sentiasa patuhi. Cuma bila dilihat balik tarikh peraturan itu dikuatkuasa, satu pada tahun 1974 dan satu lagi pada tahun 1993, aku fikir ianya sudah agak lapuk dan tidak sesuai digunakan lagi dalam suasana kehidupan sekarang. Lagipun kenapa kita beria-ia sangat hendak menguatkuasa peraturan sebegini sedangkan kita tahu kakitangan kerajaan sebenarnya berlebihan dan ada yang kadang-kadang tiada kerja hendak dibuat di pejabat.

Perkhidmatan awam sudah tiba di satu tahap di mana ianya perlu di'streamline' dan dibuat perubahan dari segi cara bekerja. Sampai bila kita masih mahu melakukan kerja-kerja separa manual yang penuh birokrasi. Kalau kita asyik hendak meniru suasana kerja di sektor swasta, kenapa tidak meniru sepenuhnya. Ambil yang baik, dan aku rasa ianya banyak. Salah satu contoh adalah bekerja di rumah. Kemajuan komunikasi sekarang membenarkan kita berinteraksi tanpa batasan. Kerja-kerja pejabat boleh diselesaikan di rumah tanpa perlu seseorang individu pergi ke pejabat untuk menyiapkannya. Bayangkan keluarga yang mempunyai anak, mereka dapat memelihara anak sendiri di samping menyiapkan kerja yang diberikan. Mesti ada time-frame untuk menyiapka kerja. Mereka boleh jimatkan kos yang agak banyak seperti kos pengangkutan dan kos penjagaan anak. Malah pejabat sendiri boleh berjimat dari segi bil eletrik dan air, contohnya.

Mungkin pemantauan agak sukar hendak dilakukan terutama dari segi mutu kerja dan keselamatan dokumen. Tetapi kalau ianya boleh dilakukan di tempat lain, tidak mustahil perkara yang sama boleh dilakukan di sini.

Seterusnya waktu kerja fleksibel. Buat masa ini, ianya bererti waktu masuk dan balik kerja yang berbeza sahaja. Ada tiga waktu bekerja; 7.30 pagi - 4.30 petang, 8.00 pagi - 5.00 petang dan 8.30 pagi - 5.30 petang.  Secara umumnya ia membantu mengurangkan kesesakan jalanraya di bandar-bandar besar. Aku fikir ianya boleh ditambahbaik. Waktu kerja fleksibel sepatutnya meliputi 24 jam sehari. Seseorang kakitangan boleh memilih untuk masuk bekerja pada bila-bila masa dan balik setelah tempoh masa kerja harian dipenuhi. Jadi pejabat secara teori boleh berfungsi 24 sehari. Contoh mudah, kalau ada keluarga yang perlu menyelesaikan urusan persekolahan anak mereka di waktu siang, mereka boleh datang bekerja lebih lewat dan pulang setelah jangkamasa kerja harian dipenuhi. Kerajaan berjimat dari segi cuti dan boleh juga membantu meningkatkan produktiviti.

Contoh paling dekat, diri aku sendiri. Majoriti kerja aku adalah melihatkan kerja-kerja grafik yang memerlukan idea. Kadang-kadang idea datang pada waktu malam. Itu waktu paling selesa. Waktu siang biasanya otak menjadi tepu. Jadi biar aku bekerja di waktu malam dan ianya masih menguntungkan kerajaan daripada membiarkan aku datang di siang hari tanpa mendapat hasilnya.

Aku fikir, kita sudah tiba di suatu keadaan di mana kita mempunyai pilihan untuk berubah. Perkhidmatan awam juga wajib berubah demi untuk kebaikan rakyat. Aku berikan perbincangan dan contoh yang mudah. Ada banyak lagi faedah sekiranya waktu kerja 'fleksibel' ditambahbaik. Kita cuma perlu lebih terbuka mengenainya.

2 comments:

AsyAnis said...

ape yer contoh2 kerja lain yang tak terikat dengan fixed office time?

Ahmad Sharidan said...

Banyak sebenarnya. Sebagai contoh; menyiapkan kertas kerja, penyediaan program, kerja-kerja yang memakan masa yang panjang dan urusan kemasukan data.

Realitinya, apa saja kerja boleh dilakukan secara fleksibel. Kita perlu kenalpasti dan kita perlu tetapkan mana kerja yang boleh dibuat secara fleksibel dan yang mana mesti dilakukan dalam waktu urus niaga yang telah ditetapkan.

Post a Comment