Kenapalah orang kaunter jabatan kerajaan ni garang, susah nak senyum dan malas nak jawab soalan pelanggan? Aku kakitangan kerajaan bila berurusan dengan kaunter jabatan kerajaan pun selalu hadapi semua tu. Patut sangat orang ramai malas nak berurusan dengan kaunter jabatan kerajaan. Sombong tak tentu pasal.
Tadi aku ke Medan Mara di KL untuk memohon borang pinjaman pendidikan. Sampai tingkat 3, aku mengah lepas naik tangga. Ye la, badan dah gemuk dan langsung tak senaman. Rehat kejap kemudian terus ke kaunter untuk bertanyakan perihal pinjaman tersebut. Dengan keadaan aku batuk (memang batuk teruk pun), aku bertanya dengan nada yang agak perlahan. Kakak kaunter tu senyum pun tidak, bangun pun tidak dari kerusi yang dia duduk berselindung disebalik kaunter yang tinggi melangit (kenapa orang buat kaunter tinggi sangat? Nak menyorok dari apa?). Kakak tu pun tak pasal-pasal suruh aku cakap kuat sikit sebab dia kata dia tak dengar. Okay, aku usahalah tinggikan suara dan terangkan dengan jelas tujuan aku. Kemudian dia minta surat tawaran universiti. Aku tanya nak yang photostat ke yang original. Tak dijawab. Aku bagi surat original (kalau dia simpan mau aku tepuk dahi dia). Lepas tu dia tanya aku student PJJ ke? Erm, tadi tak dengar ke aku cakap? Lepas tu dia bagi borang dan kembalikan surat tawaran (original) aku. Aku tanya hanya borang tersebut saja ke dan ada apa-apa lagi yang aku perlu buat? Dia tenung aku dengan muka yang rimas. Katanya baca apa yang terkandung di dalam. Hmm, takkan la tak boleh nak explain sikit. Aku dah bosan nak tunggu, aku terus balik. Sampai di pejabat aku tengok balik borang tu. Pening juga nak isi sebab ada yang aku tak faham. Sebab itu la aku tanya di kaunter tadi sebab aku nak dia explain sedikit. Ini belum sempat aku nak tanya disuruh aku refer checklist saja. Pemalas betul.
Teruk sangat ke kerja kaunter ni? Mungkin la kot gaji dia tak cukup atau mungkin dia bosan dengan kerja sebegitu hari-hari. Tapi jarang sangat bila aku pergi ke kaunter bank atau apa-apa kaunter swasta (kecuali kaunter tiket bas), orang kaunter akan bersikap sombong. Ada tu ada la. Tapi jarang. Ada pun bila dia tengok kita selebet semacam, malas dia nak layan. Agaknya kita selebet jadi tak berduit. Atau kalau orang cina jaga kaunter dan kita datang. Kalau kita tak smart semacam, jangan harap mereka nak layan. Tapi tak semua orang cina macamtu. Ada orang cina (ramai) yang begitu peramah aku rasa patut dia ajar orang melayu di kaunter kerajaan cara-cara nak berhadapan dengan pelanggan.
Kemudian tadi aku ke JPN Maju Junction (Kuala Lumpur) dengan hasrat nak jumpa Kak Kamariyah. Tapi dia takde. Bila aku tanya orang kaunter (tak habis lagi ni), mereka macam blur je dengan soalan aku. Panik pun ada dan entah, apa yang mereka fikir aku pun tak tahu. Macam la aku tanya, 'Ada jual bom tak encik?'.
Aku duduk di satu sudut dan memerhatikan tingkah laku kakitangan kaunter JPN ni. Aku akui kerja mereka memang sibuk dan tak duduk diam sebab begitu ramai orang yang ada disana pada waktu tu. Secara amnya mereka layan pelanggan dengan baik (cordial), tapi tak mesra. Nombor giliran dipanggil (secara elektronik), pelanggan pun pergi ke kaunter. Tunjuk no giliran kemudian duduk. Kakitangan kaunter secara jelasnya memang tak senyum pun. Masam pun tak tapi lebih bersifat tawar. Kebanyakkan pelanggan aku tengok macam takut-takut nak berhadapan dengan kakitangan kaunter. Agaknya takut kena marah kot. Tapi ada juga pelanggan yang blur habis. Bila orang suruh letakkan ibu jari tangan kanan ke mesin pengimbas, dia letak jari tangan kiri. Orang kaunter naikkan nada sikit suruh letak jari kanan. Pelanggan blur. Lagi tinggi suara arahan sambil tangan menunjukkan tangan tangan. "JARI TANGAN KANAN! JARI TANGAN KANAN!" Menonong je pelanggan ikut. Kemudian entah apa dibebel oleh orang kaunter tu aku tak dengar. Pelanggan tu duduk membongkok bahu, gaya orang takut. Aku tahu dia tak salah dan aku tahu dia tak takut dengan kakitangan kaunter tu. Cuma dia memang tak tahu apa-apa dan blur. Bila aku tengok balik pelanggan tu, aku sedar dia seorang berbangsa cina. Mungkin dia tak jelas dengan arahan tu kot.
Mungkinlah, ada baiknya jabatan kerajaan sediakan jangkawaktu kerja kakitangan kaunter yang lebih pendek. Contohnya dua orang jaga satu kaunter dengan setiap orang jaga 2 jam setiap masa. Lepas dua jam ganti orang lain. Kos tinggi tapi sekurang-kurangnya orang dapat refresh dan dapat hilangkan tension. Kerja kakitangan kaunter jabatan kerajaan tak semudah swasta. Orang swasta dapat duit banyak dan macam-macam lagi. Perks banyak. Kakitangan kaunter jabatan kerajaan cuma dapat elaun kaunter RM40 je. Kalau gaji dia RM911.23 + RM40.00, tak sampai seribu lagi pun. Lepas tu bukan senang nak buat OT. Tolak itu ini, berapa yang dapat? Sikit je kan? Lepas tu kena service berapa orang? Ramai.
Tapi aku tetap bengang dengan kakitangan kaunter yang memang jenis biol. Ikut angin dia. Sesedap rasa nak marah. Pergi McD, sampai depan kaunter terus berhadapan dengan staf yang aku rasa senyum dia dah hilang dalam BigMac. Takde pun ayat "May I take you order sir?". Kita order, dia tekan-tekan butang kemudian hulur tangan minta duit. Berapa? Tengok sendiri di skrin. Erm, susut sikit selera nak makan. Pergi kaunter tiket bas (selalunya bukan Transnasional), tanya tiket. Orang kaunter samada duduk atas kaunter, sibuk dengan call atau sibuk dengan mengikis kuku. Tiket dah habis. Itu saja. Pergi kaunter pasaraya Giant, orang kaunter tu nyonya. Walaupun dia tak senyum tapi dia tak malas langsung nak angkat barang-barang kita beli. Semua dia buat. Rajin betul.
Aku sanggupke kerja kaunter? Mungkin tidak...
3 comments:
Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!
Saya ada tipskaya dengan mudah. Banyak tips kaya dengan mudah di sini.
Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!
Saya ada tipskaya dengan cepat. Banyak tips kaya dengan cepat di sini.
sy pernah keje kt kaunter mase jd cashier kt jusco.pergh..sememangnyer sblum keje situ sy org yg pling baran..hr2 kena briefing pg2 ckp sal senyum selalu layan customer dgn baik.hr2 kena sound dgn manager suh buang mlsh peribadi biler dh ade kt kaunter..hmpir setaun keje kt itu mmg mengajar sy jd org bersbr.xsia manager bising hr2.kerenah customer lak mcm2...lebih baik melayan customer yg blur dr customer belagak hebat.speaking bi berterabur tp ade hati nk hina org..die ingat cashier ni buduh sgt ker?ade cashier yg ade degree.
Post a Comment