5.12.09

Melangkah Lebih Jauh

Seperti biasa, kalau aku datang ke sesuatu tempat atas urusan kerja, jarang aku mahu bersiar-siar atau sekurang-kurangnya merakamkan suasana sekeliling melalui lensa kamera. Biasanya aku lebih suka berehat di bilik hotel. Atau merayau-rayau seketika. Aku cuba sumbat masuk seberapa banyak "imej" tempat tersebut ke dalam benak otak. Kemudian, suatu hari nanti aku akan datang kembali untuk bercuti.

Sepanjang empat hari di Johor Bahru, aku menginap di Hotel Thistle. Pada aku, khidmat pelanggan hotel ini adalah antara yang terbaik pernah aku alami. Aku bertanyakan meja untuk VIP, mereka tawarkan meja VIP, alas kerusi dan dome untuk menyimpan makanan. Aku mohon agar kopi dan teh dibiarkan di tepi bilik mesyuarat kerana bos mahu bermesyuarat hingga lewat malam, mereka tawarkan kopi dan teh dan pelayan untuk menghidang kopi dan teh.

Semuanya tanpa perlu mereka rujuk kepada penyelia atau orang atasan. Mereka tawarkan terus. Mereka sanggup mengambil satu langkah ke hadapan demi memuaskan hati pelanggan mereka.

Pejabat aku patut belajar serba sedikit mengenai perkhidmatan pelanggan sebegini.

2 comments:

Anonymous said...

buat kursus PRO kot sana hotel sana dan.minta PRO sana kursuskan kat PRO kita hehe

Ain said...

Pemandangan di Taman Bunga Istana Besar Johor Bahru dan Masjid Abu Bakar menarik untuk menenangkan fikiran.

Kalau ada kelapangan jalan-jalan la ke sana :D

Post a Comment