Maka kelam kabut anak buah menyiapkan itu ini sedang bos sendiri seperti terpinga-pinga tidak tahu hendak buat apa. Kemudian mereka tambah lagi dengan kerja yang bukan-bukan, kononnya amat penting dan perlu disiapkan segera. Begitu selalu keadaannya.
Bos ini kadang-kadang ada yang tidak langsung prihatin dengan apa yang berlaku disekeliling mereka. Mereka terlalu terperosok dengan tugas atau terlalu ignorance untuk memperdulikan apa yang berlaku disekeliling. Tiket jawatan mereka itu membuatkan mereka rasa berhak untuk mengarah apa saja kepada anak buat mereka.
Tidak cukup dengan itu, anak buah ini disumbat dengan falsafah multi-skilling dan diterapkan dan propaganda bahawa pekerja yang baik boleh melakukan beberapa kerja dalam satu masa. Bullshit. Kamu bos ada buat ke?
Kemudian kamu jawab, tanggungjawab kamu lebih penting dan lebih berat. Kena buat decision making itu ini dan kena pantau banyak hal. Yada... yada... Realitinya, banyak bos di pejabat kerajaan tidak lebih bertindak sebagai rubber stamp. Cop apa saja yang mereka fikir menyenangkan tugas mereka kemudian nanti. Oh, bukan menuduh ya. Tidak semua bos begitu. ADA yang bagus, itu aku tidak nafikan.
Banyak juga bos di pejabat kerajaan tidak lebih dari "talk only, no action". Mereka amat-amat pandai berkata-kata. Kalau dengar mereka berhujah, kamu fikir mereka lebih layak jadi ahli politik. Suruh buat kertas kerja, aku pasti mereka boleh hasilkan dalam masa yang cepat dan pantas karangan indah tugasan yang perlu disiapkan.
Suruh buat? Belum tentu ada yang mahu buat. Akhirnya semua tugas itu jatuh ke tangan anak-anak buah ini. Biar bertindan sebanyak mana tugas sekalipun, itu tidak penting. Janji, sebagai bos, tugas sudah selesai.
Lepas itu kamu boleh marah anak buah kiranya mereka lambat buat atau lembab buat. Tanya, ada pernah buat kajian atau evaluasi terhadap anak buah kamu? Tengok berapa topi yang dia boleh pakai dalam satu masa (thinking hats - tahu ke ni?) dan keupayaan kerja mereka? Ada buat kajian sebegitu? Jarang sekali kerana kamu fikir kamu sudah arif dengan anak buah kamu. Tidak perlu kaji, tengok pun sudah tahu, bukan?
Kadang-kadang aku kesian melihat orang bawahan ini. Mereka bekerja sepanjang masa tanpa komplen. Ada, memang ada. Tapi setiap kali itu juga mereka sering diingatkan dengan frasa "saya yang menurut perintah". Manusia bodoh manalah yang cipta frasa tu. Patut ditembak saja dengan senapang gajah. Okay, aku sudah ulang balik cerita lama.
Masalahnya, tengok dulu keadaan sekeliling dan cuba sedikit menjadi prihatin. Anak buah bukan robot. Mereka mahu ruang masa juga. Peliknya juga kamu suruh mereka buat kerja. Kemudian bila mereka buat claim, kamu begitu cerewet dengannya. Ingat, gaji, bonus, imbuhan itu adalah peransang untuk setiap orang berkerja dengan lebih gigih. Takkan suruh buat kerja kemudian bila buat claim, kamu tahan. Kamu fikir dia akan buat lepas itu? Susahlah. Be reasonable.
Bos yang bagus adalah bos yang tahu isi hati anak buahnya. Bos yang memahami perasaan dan sensitiviti setiap anak buahnya. Bos yang bila membuat keputusan, bukan untuk dirinya semata-mata tetapi untuk semua subordinatnya. Bos yang bila ditegur atau dimarahi oleh ketua bos, tidak akan menunding jari kepada anak buahnya bagi melepaskan dirinya dari salah. Oh ada, tengok cermin kalau tidak percaya.
Kalau menyuruh orang menyiapkan 5S secepat mungkin kemudian kamu ignorant mengenainya, kamu bukanlah bos yang bagus. Kalau kamu menyuruh anak buah menyiapkan 5S kerana kamu mahu nama dan penghargaan, lebih baik kamu jadi pelakon drama swasta. Bukan perkara seperti 5S saja. Banyak hal lain. Perlu prihatin dan perlu bijak. Bukan emosional kemudian kamu lempar emosional itu kepada anak buah kamu. Kamu ingat emosional kamu tu hebat sangat ke? Nasib baik kerja di pejabat kerajaan ini majoritinya melayu yang kurang sangat sikap melawan.
Kalau tidak, mungkin ada yang kena tembak tiba-tiba.
1 comment:
btul2.. setuju... sy nyer pejabat, bos ckp jek pandai... buat kejer, blum tentu...
Post a Comment